Mat och känslor

När vi väl hade bestämt oss för att vi ville förändra våra matvanor satte jag mig genast ner och började googla. Eftersom jag för tillfället är föräldraledig är det mest jag som handlar och lagar mat i detta hushåll. Jag hittade flera intressanta sidor med många bra recept och tips för vegansk matlagning. Vegania var den sidan jag till att börja med hittade mest information på. Den är klar och tydlig och där fanns det mesta jag ville veta. Nu kändes allt ganska lätt och spännande.

Följande dag gick vi till butiken och rekognoserade bland de veganska alternativen i butikshyllorna. Vi köpte flera olika sorters bönor och fyllde på vårt linsförråd. Dessa matvaror hade vi under en längre tid använt oss av i vår matlagning så de kändes inte så främmande. Då vi kom till mjölkprodukterna dalade dock mitt humör en aning. En är ju van vid att betala kring 1 € för en liter mjölk beroende på om den ska vara laktosfri eller ej. Nu upptäckte vi att de olika veganska mjölkalternativen kostade minst 1 € mer per liter. Vissa nästan 2€ mer. I och med att jag inte jobbar för tillfället och att min vårdledighet och betydligt minskade inkomst närmar sig med stormsteg kändes det nu som en omöjlighet att genomföra detta! Jag tycker ju om att dricka mjölk och har just lärt mig äta och tycka om ost, för att inte tala om att byta ut vårt kära oivariini till keiju. Hur ska vi klara av detta?! Och youghurten, nästan 4€ för en liter!

Väl hemma lagade vi en god vegansk pasta och humöret började stiga igen i takt med att blodsockret höjdes. Då vi började tänka efter så insåg vi att köttet ju kostar kring 4-6 € per förpackning och att våra nya matvanor knappast skulle bli speciellt mycket dyrare per månad. Sonen skulle ju få dricka komjölk till maten och på gröten nu till en början i alla fall och vi har redan kalktabletter i skåpet eftersom den laktosintoleranta mannen inte annars heller äter eller dricker så mycket mjölkprodukter.

Så här har känslorna fortsatt att storma under de gånga veckorna. Saknaden efter det stora kalla glaset mjölk till rågbrödssmörgåsarna med ost var till en början stor men den har minskat efterhand. Till myslin och på gröten passar havremjölken riktigt bra. Havresmaken smälter in bra och den smakar mest bara lite sötare än vanlig mjölk. Vi har testat några olika märken och till min lättnad gillar jag den billigaste varianten från s-market bäst. Oatlys version är bara 10 cent dyrare och förpackningen snyggare, men jag gillade mera smaken på den billigare varianten. Oatlys havreyoughurt har vi bara testat i smoothie än så länge, men det funkar riktig bra. Man vänjer nog sig vid det mesta bara man vågar prova.

Konstigt nog är det mjölkprodukterna och fisken som har varit svårast att avstå från. Köttet har jag mest saknat p.g.a. att det skulle vara så enkelt att slippa leta reda på nya recept hela tiden och istället helt enkelt laga den där vanliga maletköttsåsen. Men de flesta veganska rätter vi hittills har lagat har blivit så pass bra och mättande att man glömt bort att sakna köttet på tallriken. Till en början åt vi också en del sojaprodukter och det var ju enkelt och billigt att byta ut maletköttet mot sojakross. Efter att ha läst på har vi dock bestämt oss för att försöka unvika soja trots allt. Men mer om det imorgon! Nu ska jag äta lite hemlagad mysli med havremjölk och sedan gå och lägga mig. God natt!

Kommentera

