Raketsoppa med semlor

 

Nattningen av barnen drog ut lite på tiden ikväll så vi tar det där om sojan imorgon. Men jag måste bara tipsa om en väldigt god soppa gjord på grönkål, potatis och lök. Perfekt nu då det är säsong för just grönkål och dessutom förkylningstider. Receptet hittade jag i en kokbok som jag fick till födelsedagspresent för några veckor sedan. Soppan har vi redan testat två gånger och den gör verkligen skäl för sitt namn för den blir verkligen klar i raketfart! Igår bakade vi dessutom semlor som jag bakat utgående från ett annat recept i boken, jag satte dock i lite olika frön och andra mjölsorter som vi hade hemma i skåpen och resultatet blev riktigt bra! Hälsosamma och smarriga, nackdelen är att de snart är slut så det blir nog att baka mera imorgon eller någon annan dag!

Här kommer recepten:

Raketsoppa (från kokboken En fantastisk skapelse skriven av Mia Jansson och Anneli Svensson)

8 potatisar

1 purjolök (vi hade bara gul lök så jag tog en sådan)

1 liter grovhackad grönkål

(Vi hade en broccolistam kvar i kylskåpet så jag skar den i mindre bitar och satte med i soppan.)

vatten

2 dl havregrädde

salt, peppar

Koka potatis, lök, och broccoli i saltat vatten i ca 10 minuter. Lägg i grönkålen och låt puttra några minuter till. Häll av lite vatten och spara det för att kunna späda ut soppan vid behov. Mixa soppan slät och späd med grädde och eventuellt det sparade vattnet. Smaka av med salt och peppar.

 

Semlor

1 påse torrjäst

5 dl vatten

2 tsk salt

1 msk sirap eller honung

1/2 dl kallpressad ryps- eller olivolja

ca 1,5 dl mixade solrosfrön

ca 1,5 dl sesamfrön

ca 1,5 dl bovetemjöl

ca 1,5 dl hirsmjöl

ca 3-4 dl semlemjöl

(Man kan säkert med fördel lägga i lite riven morot eller liknande för att få ännu saftigare semlor!)

Lös upp jästen i 42°C vatten. Tillsätt salt och sirap/honung. Häll i fröna och mjölsorterna lite i taget medan du knådar degen i en matberedare. Jag satte först i allt utom semlemjölet och tillsatte sedan ca 3-4 dl av det tills jag tyckte att den hade passlig konsistens. Degen får gärna vara lite kladdig annars blir semlorna lätt torra.

Låt jäsa i 30 minuter. Knåda degen lite till och rulla fina runda semlor. Låt semlorna jäsa ytterligare en stund på plåten och pensla sedan med lite rypsolja blandat med vatten. Dekorera med sesamfrön och grädda i 200°C i ca 12-15 minuter.

Kommentera

