Soja – den fantastiska bönan?

edamame

Den första veckan av vårt s.k. projekt fick min man låna en kokbok av en kollega som varit vegan i flera år. Boken är på finska men heter i princip vegansk husmanskost. I boken finns flera recept på veganska alternativ till finsk husmanskost. För några år sedan sommarjobbade jag på ett läger och testade där att äta sojakross istället för maletkött i tortillas och jag mindes att det smakade helt okej. I boken fanns flera recept där just sojakross var huvudingrediens och vi bestämde oss för att prova laga några av dessa. De fick godkänt och vi tänkte ”jess” nu har vi ett substitut till just maletköttet som vi ätit så mycket av tidigare.

I butikshyllorna finns dessutom många andra relativt billiga sojabaserade köttsubstitut. Sojastrimlor och tofu för att nämna några. Sojastrimlorna var det bara storebror som gillade men tofun funkade helt okej tillsammans med wokade grönsaker.

Riktigt så enkelt var det dock inte att bara byta ut köttet mot sojaprodukter. En kväll då jag satt och googlade efter lite inspiration hittade jag flera artiklar där man hade forskat om just sojabönan. Efter att ha läst ett par artiklar räckte det för mig och vi bestämde oss för att vi nog främst kommer att hålla oss till linser, bönor, quinoa och andra bättre vegetabiliska proteinkällor. Sojakrossen kan vi äta nån gång i månaden om vi vill men inte flera gånger i veckan.

Detta stod i en artikel och jag känner att eftersom det finns många andra bra och goda alternativ så vill jag inte riskera vår hälsa med att äta massor av sojaprodukter.

”Vi motsätter oss hälsopåståenden om soja eftersom det finns rikligt med bevis på att vissa isoflavonoider som finns i soja är giftiga för östrogenkänslig vävnad samt för sköldkörteln…givet att en kvinnas eget östrogen är en signifikant faktor för bröstcancer är det inte att rekommendera att soja är hälsosamt…allmänheten kommer att utsättas för en potentiell risk från soja utan adekvat varning och information”. källa: http://www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/

Detta är ju bara en artikel och på många andra ställen kan man läsa om hur bra soja är. Vi har dock gjort detta val. Det finns ju mycket annat som vi också äter som är cancerframkallande på ett eller annat sätt. Men vi känner att vi nog kan leva och äta gott utan att använda sojaprodukter var och varannan dag.

Denna bok kan jag dock varmt rekommendera. Den innehåller många andra bra tips och recept förutom de med soja.

DSC_3971

Kommentera

