Ärtkross-quinoa biffar

Igår råkade jag hitta ärtkross i butikshyllan när jag stod och letade efter limabönor. Limabönorna hittade jag inte, men ärtkrosset var en positiv ny bekantskap. Som nybliven icke-köttätare är den största utmaningen att hitta bra och goda vegetabiliska proteinkällor. Man får ju lätt en del luft i magen om man äter mycket bönor och ärter. Så andra alternativ att variera med är ju inte helt fel med tanke på inomhusluften. Linser och quinoa lär vara lite mera lättsmält och tydligen är detta ärtkross också rätt så bra för magen. Ärtans skal är tydligen det som är mest hårdsmält och då man gör ärtkross så tar man bort skalet från den torkade ärtan och använder bara innandömet.

Då jag kom hem började jag leta efter recept där man använt just ärtkross och hittade ett recept på quinoa-ärtkross krocketter. Jag följde inte receptet till punkt och pricka eftersom vi inte hade tahini hemma och pappan i huset är allergisk mot citron och alla sorters färdigköpta buljonger. Mina biffar blev riktigt knapriga och goda och fick godkänt av både storebror och pappan så jag ska försöka förklara hur jag gjorde.

  • Koka quinoan och blötlägg ärtkrosset i ca 30 min.
  • Blanda quinoan och ärtkrosset och ställ in i kylskåpet i minst 30 min. Jag förberedde detta innan jag hämtade storebror från dagis och lät den stå i kylskåpet i kanske 2-3h. Med fördel kan man förbereda ärtkrosset och quinoan kvällen innan och låta det stå i kallt över natten.
  • Krydda med exempelvis salt, peppar, paprikakrydda, spiskummin och eller andra kryddor du har hemma.
  • Blanda ner ca 2 msk. potatismjöl och 1 msk hirsmjöl.
  • Rör noga så att mjölet och kryddorna fördelas jämnt.
  • Stek i rikligt med olja 3-4 minuter på varje sida.
  • Servera med exempelvis ugnsrostade rotsaker.

(Jag måste öva på att ta snygga matbilder med en bebis på höften…)

Smeten räckte till ca 15 biffar så man kan halvera mängderna om man inte vill göra så många på en gång.

Lycka till!

3 kommentarer

  1. Jessica · augusti 21

    Hej, i vilken affär hittade du ärtkross?
    Mvh,
    Jessica

    Gilla

    • Sofia · augusti 22

      Hej!

      Jag hittade det i vår lokala s-market butik. På senare tid har jag dock inte sett det där, men i större butiker borde man nog kunna hitta det!

      Gilla

  2. Jessica · augusti 21

    Mvh,
    Jessica

    Gilla

Kommentera

