Fredagstortillas utan kött

dsc_4216

Så här måndagskvällen till ära tänkte jag tipsa om en klassisk fredagsrätt utan varken kött eller soja. Tortillas med bönröra. Snabbt enkelt och riktigt gott! Treåringen åt nästan två hela tortillas!

Jag googlade efter ett recept på någon bönröra och så modifierade jag receptet enligt vad vi hade hemma.

Grundreceptet kommer härifrån

Bönröra

½ gul lök
10 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 msk olja
½ tsk oregano
1 tsk paprikapulver
2 msk rödvinsvinäger (Vi hade bara vitvinsvinäger så jag tog det)
½ tsk havssalt (Jag tog vanligt salt)
6–7 dl kokta bönor (600–700 g) + spad (Jag använde en burk kidneybönor och en bruk vita bönor)

Gör så här
1. Skala och finhacka lök och vitlök till bönröran. Finhacka även chilin.
2. Bryn lök, vitlök och chili i olja i en stor stekpanna i cirka 2 minuter. Tillsätt oregano och paprikapulver, rör om och räkna till tio. Tillsätt vinägern, saltet och bönorna med sitt spad. Rör om ordentligt. Använd gärna en potatisstomp och mosa bönorna något. Koka ner röran tills den har en krämig konsistens.

Servera i exempelvis värmda tortillabröd tillsammans med valfria grönsaker och tacosås. Vi hade tomat, gurka, paprika och avokado.

Kommentera

