Daal och Nam

Idag lagade vi igen en indisk linsgryta, daal. Det har nog kommit att bli en av mina nya favoriträtter. Massor av smak och doft och väldigt enkelt att laga. För att det ska bli riktigt gott bör man äta grytan med nygräddat naanbröd. Degen ska tyvärr jäsa ett bra tag i flera omgångar, men det höjer rätten väldigt mycket så bara man har tid så rekommenderar jag att satsa på brödet också. Sonen kallar det för nam-bröd vilket säger en hel del.

Receptet på daal grytan jag brukar laga har jag hittat på vardag.nu. Vi använde upp all tomatkross igår så idag använde jag istället färska tomater och tomatpuré och istället för spenat fick det bli grönkål.

Indisk linsgryta, Daal

1 gul lök
kallpressad rypsolja att steka i
2 vitlöksklyftor
1 färsk, röd chili (alt. en klick sambal oelek)
1 tumme färsk ingefära (jag vet inte hur mycket en tumme är, men brukar använda ändan av tsk-måttet)
2 tsk kanel
2 tsk gurkmeja
2 tsk spiskummin
(1 tsk koriander)
1 tsk kardemumma
1 burk krossade tomater, ca 400 g
1 burk kokosmjölk, ca 400 g
2 dl vatten
3 dl röda linser
100 g färsk bladspenat/ grönkål
Salt, peppar

Riv lök, vitlök, chili och ingefära och fräs det mjukt i en stor gryta. Blanda alla kryddorna och vänd ner i grytan någon minut innan du häller på tomatkross, kokosmjölk, vatten och linser. Låt koka 10-15 min, tills linserna är mjuka men inte sönderkokta. Blanda ner spenaten och låt den sjunka ihop. Grytan kan med fördel få stå och vila lite innan man äter den. Exempelvis medan man steker klart bröden. Smaka av med salt och peppar.

 

veganista.se hittade vi receptet på naan bröd.

Naanbröd, ca 6 st.

  • 1,5 dl havremjölk
  • 1 tsk torrjäst
  • 3,5-4 dl mjöl
  • en nypa salt
  • kallpressad rypsolja till stekning

Värm havremjölken till 37 grader, häll i en stor bunke och häll i torrjästen. Låt stå i ca 10 min tills jästen har löst upp sig. Tillsätt mjöl och salt och knåda till en jämn deg. Om den känns för torr kan man med fördel sätta i lite olja. Täck bunken med en handduk och låt jäsa i 45 min.
Dela så upp degen i 6 delar och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Kavla ut varje boll till ca 1 cm tjocka bröd, stek i olja med varm stekpanna i ca 2-3 minuter på varje sida tills det är färdigt.

Kommentera

