Ett tips!

Under november deltog jag i veganutmaningen som ordnades av Djurrättsalliansen i Sverige. Man har fått massor av tips, recept och nyttig information i form av näringslära och liknande. Nu finns alla infomejl som skickats ut uppe på hemsidan www.veganutmaningen.se! Gå in och ta del av massvis av matnyttigheter!

 

 

Annonser

Bönbollar

Köttbullar brukar vara en vanlig favorit hos barn. Så var det hos oss också, både för de vuxna och barnen. Att hitta ett bra alternativ till köttbullar har dock inte varit så lätt. Först testade vi laga sojakrossbullar. De blev väl helt okej. Men ingen av oss fastnade riktigt för sojasmaken och vi har inte ätit det speciellt ofta sedan vi bytte kost. Sedan bestämde jag mig för att testa att laga bönbollar på kidneybönor. Jag följde ett recept till punkt och pricka och trodde att det skulle bli en succé – ända tills sonen tog sin första tugga och sade att den var ganska varm. Vadå varm sade jag? Låt den svalna lite. Nu menade han inte att den brändes i munnen för att den var varm i temperaturen, utan för att smaken var väldigt het. Under resten av måltiden rörde han inte ens en liten bönboll…

I receptet kunde man välja om man ville sätta i ketchup eller chilisås. Jag satte lite av båda och dessutom precis så mycket cayennepeppar som det stod angivet. 3-4 tsk tror jag att det var! Jag har inte använt cayennepeppar tidigare och tänkte att det var chilisåsen som var boven i dramat så vid nästa försök lämnade jag bort den. Vilket resulterade i lika starka bönbollar som tidigare. Vi fick slänga bort nästan alla bollar.

Nå tredje gången gillt blev de rätt så bra. Det var inte så lätt att få sonen att smaka på bollarna då han förväntade sig att de skulle vara ”lite starka”. Men när han väl vågade så åt han med god aptit. Problemet nu var bara att de var lite jobbiga att steka. De tog gärna fast i varandra och fastnade lite i stekpannan. Men då kom jag på att jag ju ofta brukade laga vanliga köttbullar i ugnen. Sagt och gjort, jag rullade bönbollarna och satte dem på en plåt. In i ugnen i 200°C i 10-15 minuter och sedan en liten stund i stekpannan för lite god stekyta och så var problemet löst!

Nu har jag också slutat sätta i ketchup eftersom vi annars också äter det väldigt sällan. Men de senaste gångerna har det blivit riktigt gott och tillsammans med potatismos, sås gjord på havregrädde samt lingonsylt och andra grönsaker så blir det en riktigt god vegansk husmanskost!

Så här brukar jag göra:

  • 1 burk/tetra kidneybönor
  • 1 liten riven potatis (rå)
  • 1 gul lök
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • ca 1 dl havregryn
  • ca 2 msk potatismjöl
  • lite ströbröd om man vill
  • Kryddor (salt, peppar, paprikakrydda)

Skala potatisen och riv den fint. Hacka löken. Blanda potatis, lök och kidneybönor. Mosa allt med en potatisstöt så att bönorna finfördelas, men ändå inte är helt mosade. Tillsätt resten av ingredienserna och rulla till bollar. Lägg bollarna på en bakplåtsbeklädd plåt och grädda i mitten av ugnen i 200°C i ca 10 minuter. (Om de är inne för länge blir de lätt lite torra.) Stek dem en kort stund i en stekpanna (med rypsolja) så att de får lite stekyta.

En god sås får man om man flyttar de färdiga bönbollarna i en skål och häller havregrädden i stekpannan. Smaksätt med lite sojasås, salt, peppar, en liten skvätt rödvins/vitvinsvinäger och kanske någon annan krydda som passar. Låt puttra en stund och smaka av med mera salt/peppar tills den smakar bra.

Servera med potatismos, lingonsylt och en sallad eller kokta rotsaker.

 

 

Då och nu

Det har varit lite glest med blogginlägg på sistone, men vardagen flyter på och den veganska matlagningen har börjat gå på rutin. Ekologiska ägg äter vi ibland och fisk har vi ätit en gång i månaden ungefär, mest för storebrors skull. Men i övrigt är det växtriket som gäller.

En normal handelskasse för en vecka brukar innehålla bl.a. frukter enligt säsong, (just nu mest satsumas, bananer och äppel), rotsaker och grönsaker, bröd, tomatkross, quinoa, hirs,ärtkross, pasta, olika sorters bönor, linser, kokosmjölk, havremjölk, havregrädde, havregryn, soja, kallpressad rypsolja. Inte så mycket konstiga saker men det finns mycket man kan hitta på att laga av det om man inte haft tid att planera veckans måltider. Vilket inte händer speciellt ofta.

Nu då grönsakerna inte är så billiga längre har vi börjat handla mera frysta grönsaker, bl.a. ärter, gröna bönor, majs, blomkål, spenat och wok grönsaker har vi oftast hemma i frysen. Väldigt enkelt att ta fram och tina upp som tillbehör till bönbollar och potatismos till exempel. Båda våra barn råkar dessutom älska ärter och det är väldigt tacksam plockmat för lillasyster som just blivit 10 månader.

I det stora hela har vi helt enkelt bytt ut köttet mot bönor och linser samt diverse goda proteinrika alternativ till potatis och pasta och utökat andelen grönsaker och rotfrukter. Det behöver inte vara så svårt och efter 4 månader så börjar det kännas som vardag att äta mestadels vegansk mat!

dsc_5037

Bönbollar med ugnsrostad potatis och paprika

dsc_5162

Morots-lins-quinoa biffar med sesamfrön, potatismos och ifraiche med persillade krydda från Åland.