Då och nu

Det har varit lite glest med blogginlägg på sistone, men vardagen flyter på och den veganska matlagningen har börjat gå på rutin. Ekologiska ägg äter vi ibland och fisk har vi ätit en gång i månaden ungefär, mest för storebrors skull. Men i övrigt är det växtriket som gäller.

En normal handelskasse för en vecka brukar innehålla bl.a. frukter enligt säsong, (just nu mest satsumas, bananer och äppel), rotsaker och grönsaker, bröd, tomatkross, quinoa, hirs,ärtkross, pasta, olika sorters bönor, linser, kokosmjölk, havremjölk, havregrädde, havregryn, soja, kallpressad rypsolja. Inte så mycket konstiga saker men det finns mycket man kan hitta på att laga av det om man inte haft tid att planera veckans måltider. Vilket inte händer speciellt ofta.

Nu då grönsakerna inte är så billiga längre har vi börjat handla mera frysta grönsaker, bl.a. ärter, gröna bönor, majs, blomkål, spenat och wok grönsaker har vi oftast hemma i frysen. Väldigt enkelt att ta fram och tina upp som tillbehör till bönbollar och potatismos till exempel. Båda våra barn råkar dessutom älska ärter och det är väldigt tacksam plockmat för lillasyster som just blivit 10 månader.

I det stora hela har vi helt enkelt bytt ut köttet mot bönor och linser samt diverse goda proteinrika alternativ till potatis och pasta och utökat andelen grönsaker och rotfrukter. Det behöver inte vara så svårt och efter 4 månader så börjar det kännas som vardag att äta mestadels vegansk mat!

dsc_5037

Bönbollar med ugnsrostad potatis och paprika

dsc_5162

Morots-lins-quinoa biffar med sesamfrön, potatismos och ifraiche med persillade krydda från Åland.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s